The product you sell is the story you tell eva appel steve jobs apple pablo picasso albert einstein marten luhter king richard branson online marketing communicatie adviseur model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid return on involvement

The product you sell is the story you tell

Wat kost een iPhone? Ik vraag niet om de winkelprijs, maar gewoon de prijs van het product; het kastje met de techniek en de functionaliteiten. Zonder het merk Apple eraan gekoppeld. Wat zou dan sec het apparaat kosten?

Het verhaal

De meerwaarde van een product of dienst zit ‘m in het verhaal wat u daarover vertelt. Een verhaal dat iets toegevoegd aan de beleefwereld van de afnemers. Een uniek en eigen verhaal zal meer impact zal hebben dan een verhaal dat ook door een ander wordt verteld.

Een uniek verhaal bedenken en dat consequent uitdragen is juist ook geschikt voor kleinere bedrijven, die succesvol willen worden.

Anders denken, anders doen

Het verhaal van Apple was gebaseerd op: ‘Think different’. In de bewuste reclamecampagne werden beroemde personen getoond die iets bijzonders hadden bewerkstelligd of dat nog steeds doen. Unieke personen zoals Pablo Picasso, Albert Einstein, Richard Branson en Marten Luther King. De zogenaamde ‘anders denkenden’. In overtreffende trap werd in de campagne gesuggereerd: koop je een Apple-product dan hoor je ook bij de anders denkenden.

Het doorvoeren van een verhaal

Eenmaal een uniek verhaal voor uw bedrijf , product of dienst gevonden, dan moet dat aan alle kanten ingevuld worden. In taal, beeld, gedrag en presentatie. Het houdt niet op met een verhaal op een website. Het unieke verhaal moet naar buiten gebracht worden, via alle lagen van uw organisatie. Een goed verhaal bouwt extra herkenbaarheid op en voegt meerwaarde toe aan voor uw organisatie.

Unieke belofte waarmaken

Alleen voor een mooi verhaal komen uw klanten niet. De volgende stap is het aanbieden van uw producten en diensten, met daaraan gekoppeld de unieke belofte van uw organisatie. Die belofte gaat natuurlijk over hoe goed uw product of dienst is. Maar uw organisatie valt pas echt op als u uw klanten laat ervaren hoe u die op een andere, unieke wijze aanbiedt. Want producten en diensten gaan steeds meer op elkaar lijken. Uw verhaal en de unieke wijze hoe u met uw klanten omgaat en uw producten aanbiedt, maken het onderscheid. Het werkt werkelijk als een magneet die klanten aantrekt.

Authentieke verhalen werken het best

Nog mooier is een authentiek verhaal vertellen. Daar kan soms een hele bedrijfsmissie op gebaseerd worden. Kijk naar het bedrijf Virgin van miljardair Richard Branson. Alle ideeën binnen de Virgin-organisatie, voor welke bedrijfstak dan ook, moeten ‘maagdelijk’ zijn. Richard Branson streeft ernaar om eenvoudige en slimme oplossingen te bedenken voor soms complexe problemen. Zo wilde hij de service aanpakken bij luchtvaartmaatschappijen. Resultaat, hij begon zijn eigen Virgin Air. Dit bedrijf is nu een geduchte concurrent van vele luchtvaartorganisaties.

Ook voor kleinere bedrijven?

Ik zou haast zeggen: een uniek verhaal bedenken en dat consequent uitdragen is juist geschikt voor kleinere bedrijven die succesvol willen worden. Uw eigen verhaal kunt u veel sneller implementeren en naar buiten brengen.

Waar te beginnen?

Kijk naar uzelf als ondernemer wat is uw drive? Wat is de missie van uw bedrijf? Hoe bent u tot het idee gekomen om uw bedrijf te starten? Wat lost uw bedrijf op voor uw klanten of wat biedt u uw afnemers? Welk positief beeld of verhaal hebben klanten van uw bedrijf? Allemaal ‘kapstokken’ waar een verhaal uit kan ontstaan.

Maak uw onderneming onweerstaanbaar. Daar willen wij u graag bij helpen. Samen met u creëren wij een uniek verhaal dat nog meer waarde toevoegt aan uw organisatie en waarvoor klanten graag willen betalen. Stuur ons even een bericht, dan maken wij met u de stap naar (groter) succes.

Met gastvrije groet,

Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *