De invloed van de influencer influencer blogger vlogger, klantencontactmerk online thuis bezorgd marketing communicatie adviseur model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid merk merkstrateeg

De invloed van de influencer

Bloggers en vloggers zijn een bekend fenomeen op YouTube en Instagram. Een deel daarvan zijn serieuze influencers, door hun bekendheid en het delen van hun specialismen kunnen zij bijdragen aan de bekendheid van producten, merken en bedrijven.

Maar er zijn ook partijen die zich via email presenteren als influencer. Dan wordt het uitkijken geblazen.

Een mail van iemand die zichzelf influencer noemt, kunt u meteen deleten

Influencer via email

Diverse keren confronteerde een paar klanten mij met een template-mail van een influencer die net op weg was naar Nederland en toevallig restaurant X of hotel Y had uitgekozen om daarover te gaan schrijven. Het enige wat mijn klanten moesten doen was het gratis beschikbaar stellen van menu’s, dranken en hotelkamers. In ruil daarvoor zouden mijn klanten exposure krijgen op de bekende sociale media. De vraag aan mij was, ‘Kan ik hier wat mee?’ ‘Moet ik hierop reageren?’

Trap er niet in

Een mail van iemand die zichzelf influencer noemt, kunt u meteen deleten. Want een echte blogger of vlogger gaat niet zo te werk. Het zijn óf beginnelingen óf profiteurs die gratis van uw diensten gebruik maken en daar weinig of niets voor terug doen.

Check zorgvuldig

Mocht u toch twijfelen, check dan eerst zorgvuldig via Google en de diverse sociale media op de naam van de vermeende blogger. Vaak komt u er dan al snel achter dat er achter die naam geen vermaarde influencer schuil gaat. Tip: vermijd het klikken op links in desbetreffende emails! Voor u het weet heeft uw computer een virus te pakken!

Het kan voorkomen dat u op een Instagram-account stuit van de blogger in kwestie met ook nog eens een groot aantal volgers. Kijk dan met name goed naar de foto’s en berichten die geplaatst zijn. Zijn die kwalitatief goed? Is het verhaal professioneel geschreven? Hoeveel ‘likes’ zijn er per post? Is er een fotografisch bewijs, via een selfie, dat de blogger ook daadwerkelijk bepaalde locaties onder de loep heeft genomen?

Het aantal berichten dat gepost is zegt ook iets over de blogger. En weet dat met een ‘Instagram-bot’ binnen enkele weken duizenden volgers aangetrokken kunnen worden. Dus niets is vaak wat het lijkt.

Samenwerken met een influencer

Er zijn zeer zeker serieuze bloggers en vloggers die wellicht ook iets extra’s kunnen bijdragen aan de bekendheid van uw bedrijf, merk, product of dienst.

Zie zo’n samenwerking dan, net als adverteren, als een zakelijk transactie. Zelfs als u afspraken maakt met gesloten portemonnee, blijft het een zakelijke transactie. Zet helder op papier wat over en weer de afspraken zijn. Mocht de influencer daar tegen in verweer gaan, dan weet u genoeg.

De invloed van een influencer, wordt ook bepaald hoe uzelf de regie van de samenwerking in handen heeft.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *