online merkstrategie merk marketing communicatie adviseur model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid merk merkstrateeg corona coronavirus virus crisis bedrijven

Bedrijven die nu iets toevoegen komen sterker uit de strijd

Charles Darwin constateerde: “It is not the strongest of the species that survives, it is the one that is the most adaptable to change.”

Ieder persoon of bedrijf reageert verschillend op situaties die dwingen om anders te denken en te doen. Al helemaal als die voor een ieder uniek zijn. De vraag is, welk bedrijf trekt zich terug en wie beweegt mee tijdens deze crisis?

Wiel uitvinden

Door het coronavirus moet de regering, het bedrijfsleven, de zorg, boeren, burgers en buitenlui het wiel opnieuw uitvinden. Ervaringen met het virus putten wij uit de recente ontwikkelingen en de kennis van onze wetenschappers.

Nuttig voelen

Hoe dichter je als bedrijf of persoon bij de oplossingen staat van de problemen die voortkomen uit deze crisis, hoe nuttiger je je maakt en voelt. Je nuttig voelen is trouwens een belangrijke stimulus voor de mens. Niet voor niets solliciteren veel gewone burgers naar een vrijwilligersbaan in de zorg. Omdat ze iets willen bijdragen en een onderdeel willen zijn van een eensgezinde community. Wellicht speelt een stukje ego ook mee. Die hardwerkende mensen in de zorg zijn onze nieuwe helden geworden.

Initiatieven

Ook bedrijven zetten zich in. Het Franse consortium LVMH, bekend van luxemerken zoals Louis Vuitton, Dior en Moët & Chandon, past de parfumproductielijnen van sommige merken aan om desinfecterende gels voor ziekenhuizen te produceren.

Tal van trainers geven gratis online lessen. De thuiszitters hebben er baat bij. Het is een leuk tijdverdrijf, je leert ervan of het zet je lichaam in beweging.

Het luxe dassen-atelier Talarico Cravatte in Rome maakt van haar in huis ontworpen prachtige zijde stoffen, mondkapjes voor de zorg. Ook in Nederland ontstaan dit soort prachtige initiatieven.

Reflex

Aan de andere kant lijkt het ook een logisch reflex om als ondernemer in je schulp te kruipen. Er zijn geen klanten, dus is er geen omzet en de kosten lopen op. Zodoende gaat de zaak op slot, soms vanuit regeringswegen opgelegd en wordt de hand op de knip gehouden. Je bedrijf is er ‘even’ niet. De opgebouwde merkidentiteit ten spijt, ligt ook alle marketingcommunicatie stil.

Voorsprong

Als straks het coronavirus tot het verleden behoort, moet er weer van scratch af aan gewerkt worden aan het opbouwen van het merk. Maar belangrijker, de bedrijven die juist actief zijn doorgegaan hebben inmiddels een voorsprong bereikt. Zij maakten een onderdeel uit van de oplossing van het probleem, op welk vlak dan ook. Zij hebben daardoor een emotionele band met een grote schare fans weten te smeden. ‘Return on involvement’, zoals wij dat noemen bij Mind Your Guest.

Behoefte

Bedrijven die zich zichtbaar weten aan te passen aan de nieuwe situatie, hebben een grotere kans om te overleven. Dat vraagt om creativiteit, flexibiliteit, een andere toon en oplossingen die misschien verder van je bed staan, wellicht niet direct geld opleveren, maar wel aansluiten op de behoefte van de markt.

Als corona regeert, zorg dan dat jij reageert. Maak het verschil en blijf zichtbaar. We zitten met z’n allen in hetzelfde schuitje. Dus ondernemend Nederland, de schouders eronder.  We kunnen het!

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *