Perfectionisme? Zin of onzin? perfectionist perfectionisme olfactorisch geur visueel tactiel model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid

Perfectionisme? Zin of onzin?

Je hoort het weleens bij sollicitatiegesprekken, het antwoord op de vraag: “Wat is je slechtste eigenschap?” Met als reactie van de sollicitant: “Ik ben een perfectionist”. Natuurlijk zegt diegene dat om juist daar een compliment over te krijgen, dat weet u ook. Maar sterker nog: het antwoord is aperte onzin.

Ook de fouten die anderen maken zijn een perfecte leerschool!

Onrealistisch

Ik hoor het ondernemers ook weleens zeggen in interviews en persoonlijke gesprekken: “Ik ben een perfectionist”, of “Ze zeggen dat ik een control freak ben”. Mijn advies is dan: blijf zo ver mogelijk bij dit soort personen weg, want perfectie en de totale controle hebben, bestaan niet. Dus als het waar is wat diegenen zeggen, dan zitten zij constant met een hijgerige ambitie iets na te streven wat onrealistisch is.

Doel

Het kan zijn dat u zich aangesproken voelt en inmiddels bent afgehaakt om verder te lezen, omdat u het totaal niet met mij eens bent. Het is niet mijn bedoeling om badinerend te zijn of om de betweter uit te hangen. Ik adviseer ondernemers om perfectionisme niet als doel te stellen. Want perfectie bestaat niet. Wij zijn mensen van vlees en bloed. De dingen die wij doen hebben wij geleerd met vallen en opstaan tot op de dag van vandaag. Zo hebben we leren lopen, praten, fietsen, schrijven. Iedere dag maken we tientallen fouten en foutjes. Veel van die foutjes vallen niet meer op omdat u ze bijna automatisch corrigeert. De kunst is om het maken van grote fouten te vermijden en te leren van de kleine fouten, om die zoveel mogelijk in de toekomst te voorkomen. Ook de fouten die anderen maken zijn een perfecte leerschool!

Perceptie

Als u perfectionisme als doel stelt voor uzelf of uw medewerkers, dan zult u altijd ontevreden zijn, omdat perfectie nooit behaald zal worden. En als u ontevreden bent, creëert u voor uzelf en voor uw medewerkers niet de ruimte om creatief te zijn. Daardoor stelt u zich minder in staat om te denken in oplossingen en het waarnemen van kansen, om zodoende uw bedrijf te laten groeien. Het begrip perfectionisme is trouwens een kwestie van perceptie. Wat de een perfect vindt is voor de andere verre van perfect.

Aandacht

In plaats van het nastreven van perfectie, doe de dingen binnen uw bedrijf met aandacht. Met aandacht gaan zaken groeien. Met bewuste aandacht heeft u beter grip op uw organisatie. Geef uw medewerkers aandacht en zij zullen u volgen, inplaats dat zij alleen maar de dingen braaf doen, omdat u toevallig de autoriteit bent. De kids van nu hebben overigens niets met autoriteit. Die doen veelal de dingen die zij leuk vinden, met de mensen die ze leuk vinden. Leer van de zaken binnen uw bedrijf die zijn gelukt, geef aandacht aan de dingen die u anders wilt en leer van uw fouten. Streven naar perfectionisme is de rem zetten op de groei van uzelf en uw organisatie. Dus: handen aan het stuur en geef met volle aandacht gas!

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *