• Etiquette

    hoe heurt het in de zakelijke omgang?

“Etiquette en goede omgangsvormen vallen niet op,
het ontbreken ervan wel.”

Hoe ‘heurt’ het eigenlijk met etiquette?

Succesvol contact maken met klanten, gasten, passagiers, bezoekers of zakenrelaties, valt of staat met een respectvolle benadering. Goede manieren vallen niet op, het ontbreken ervan wel. Zelden zal iemand u direct aanspreken op uw gedrag. Een fijne gedachte, echter als diegene geen contact meer met u opneemt, dan is dat een minder prettige bijkomstigheid.

Internationale etiquette

Nagenoeg de hele wereld is het werkgebied van Robert Bosma. Zodoende heeft hij veel kennis opgedaan over internationale etiquette. Regelmatig  geeft hij workshops en trainingen voor het bedrijfsleven, overheid, onderwijs en serviceclubs. Gelardeerd met inspirerende verhalen en anekdotes. Ook hoe het wel eens mis ging.

Etiquette anno nu. Waarom eigenlijk?

Net zoals wij verkeersregels hebben om het dagelijks verkeer in goede en veilige banen te leiden. Zo zijn etiquette de omgangs- en gedragsregels om het sociale verkeer overzichtelijk en prettig te houden.

Ze geven houvast. Als u een uitnodiging ontvangt waarop de dresscode ‘black tie’ staat, dan weten u en uw partner hoe u zich te kleden voor die gelegenheid.

Mocht u over de dresscode heen gelezen hebben, dan weten de gastheer en gastvrouw ongetwijfeld hoe het heurt en zullen zij niets laten merken en u met alle egards ontvangen, wat u ook aan heeft.

Etiquette de oorsprong

Het woord etiquette komt uit de tijd van de Franse koning Lodewijk XIV, die erg gesteld was op een stijlvolle benadering en protocol.

De broer van Lodewijk, aangesproken met ‘Monsieur’, had de schone taak om de regels aan het hof in kaart te brengen. Bijvoorbeeld hoe de koning te benaderen. Ook hoe men het beste door de rijke tuinen van het paleis van Versailles kon wandelen om al het moois in de juiste volgorden te bewonderen. Hij kwam op het idee om iedere gast kaartjes (etiquettes) te overhandigen met daarop de hofregels. Deze waren tot in detail uitgeschreven, voor een ontspannen verblijf van de gasten.

Laat u stijlvol inspireren

Robert Bosma heeft zich gespecialiseerd in de wereld van etiquette. Hij geeft over dit onderwerp adviezen, lezingen, workshops, trainingen en masterclasses. Voor uiteenlopende gelegenheden.

Robert is een graag geziene etiquette inspirator bij serviceclubs, bedrijven, overheidsinstanties en particulieren.

Hij vertelt ook over de historie achter bepaalde etiquette-regels. Sommige gebruiken gaan zelfs terug naar de middeleeuwen.

Met de kennis en het hanteren van etiquetteregels, weet u zich te allen tijde en waar dan ook te bewegen. In welke kringen ook.

Ja, ik laat mij graag stijlvol inspireren

This post is also available in: English