IKEA gastvrijheidsstrategie

Ballenbak

Hét IKEA-fenomeen! En gastvrij natuurlijk. U kunt relaxed winkelen terwijl de kids onder toezicht hun eigen vertier hebben. Deze gastvrije strategie van IKEA is echter alleen gericht op u als koper. Want winkelen en kinderen dat gaat niet lang goed. Kinderen gaan zich vervelen, waardoor u minder getrickerd wordt om aankopen te doen, of misschien wel uw winkelbezoek wil afbreken. Zonde van de omzet.

Lekker voordelig

Zowel aan het begin van de winkelroute in IKEA als aan het einde staan voordelige artikelen voor het grijpen. Een leuke afwasborstel, servetten, kaarsen. De eerste voordelige aankoop zet uw koop-mindset in werking. De beer is los! En wordt u aan het begin en aan het einde van uw winkelexpeditie bevestigd dat IKEA heel voordelig is. Dat maakt de duurdere aankopen voor veel klanten minder confronterend.

Blocnote en potloodjes

‘Wat u schrijft, beklijft’. Hoe gastvrij kun je zijn als winkel? U loopt dagdromend door IKEA en alles wat u tegen komt en misschien wel wilt kopen, schrijft u op het blocnootje met het potlood dat gratis wordt verstrekt. Maar weet ook dat u zich hiermee onbewust ‘commit’ om de artikelen op het door uzelf beschreven verlanglijstje aan te schaffen.

IKEA heeft geleerd van ‘Kraft’-food. In de jaren ‘40 van de vorige eeuw kwam Kraft met een kant en klaar mengsel in een pak waarmee je een cake kon bakken door alleen water toe te voegen. Dat was een kort succes.

Pijlen

Gastvrij worden bij IKEA pijlen op de vloer geprojecteerd. Waarom? Om u de weg te wijzen? Jazeker! Naar een uitgekiende opstelling met duurdere artikelen die ‘toevallig’ op de juiste plek staan.

Supervoordelig restaurant

De gastvrije restaurants van IKEA staan al bekend als de drukst bezochte locaties om te ontbijten. Komt u voor half 10, dan ontbijt u uitgebreid voor slechts 1 euro. Ook de andere maaltijden zijn voordelig. Het lijkt wel of ze het eten bijna gratis weg geven. En dat is ook het gevoel wat IKEA u wil geven. Bij iedere aankoop die u doet, wil men dat u denkt: ‘Het is toch ongelooflijk voor zo’n lage prijs?’ Die gedachte nodigt u weer uit om meer te kopen.

Intiem

Door langs de hele winkelroute geen daglicht toe te laten, creëert IKEA een intieme sfeer. En voor IKEA komt daar nog een bijkomend voordeel bij. Want als bezoeker raakt u uw gevoel van tijd en het zicht op de buitenwereld kwijt. De stilstaande klokken in de sfeervolle IKEA-opstellingen maken u niet veel wijzer. Op die manier wordt u niet afgeleid tijdens het doen van uw aankopen en vergeet zelfs om op uw horloge te kijken.

Voordelig snacken

U bent klaar voor vandaag bij IKEA. De diverse producten heeft u makkelijk kunnen vinden in de overzichtelijke schappen van het grote magazijn. Tijd om af te rekenen. Oeps… maar al die bedragen bij elkaar vormen onder aan de streep toch nog een groter getal dan uzelf in gedachten had. Dan nemen we om dat te vergeten nog lekker, voordat we IKEA verlaten, een voordelige snack of een zelf gemaakt soft-ijsje. Hebben we toch weer een voordeel behaald.

Ikea gastvrijheids strategie ballenbak pijlen restaurant montage sleutel billy voordelig aanbieding Delft concept store training gastvrijheid hospitality klantvriendelijkheid Kraft Mind Your Guest Robert Bosma

Voldoening

IKEA heeft geleerd van ‘Kraft’-food. In de jaren ‘40 van de vorige eeuw kwam Kraft met een kant en klaar mengsel in een pak waarmee je een cake kon bakken door alleen water toe te voegen. Dat was een kort succes. Waarom? Omdat men eigenlijk zelf een cake wilde bakken. Dus wat deed Kraft, zij veranderde de receptuur en thuis moesten nog wel ingrediënten worden aangeschaft, zoals eieren en melk, en aan de bakmix worden toegevoegd,. Zo gaf het bakken van de cake de klant veel meer voldoening. En werd het meteen een eigengemaakte cake. Bij IKEA dien je je producten zelf in elkaar te zetten. Wat altijd weer langer tijd vergt dan gedacht. Maar wat een voldoening dat het geeft, als het weer is gelukt!

Wetenschap

Hoe komt het dat IKEA zo ontzettend goed is in het creëren van een optimale en gastvrije klantbeleving? Dat doen zij door de registreren en te testen. ‘Learning by doing’. De vestiging in Delft is een zogenaamd ‘concept centre’. Daar worden alle klantbewegingen geregistreerd, onderzocht en worden telkens weer aanpassingen gedaan aan routes, productopstellingen en koopbelevingen. Op die manier krijgt IKEA steeds meer door hoe klanten onbewust getrickerd worden tot het doen van aankopen. Met andere woorden bij de gastvrije benadering van IKEA staat de klant centraal, en profiteert het bedrijf van klanten die inmiddels generaties lang terug komen.

En hoe onderzoekt u hoe uw gasten, klanten of passagiers optimaal gebruik maken van uw gastvrijheid en de producten of diensten die u aanbiedt?

Met gastvrij groet,

Robert Bosma

 

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *