online merkstrategie merk marketing communicatie adviseur model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid merk merkstrateeg shangrila hotel pokhara nepal xiaobing china robot

Saneert de robot u straks weg?

Uit onderzoek is gebleken dat het krijgen van aandacht een van de primaire behoeftes is van de mens. Zakelijk gezien kunt u veel met deze wetenschap. Als ondernemers deze kans laten liggen, dan is het risico dat robots uw rol gaan overnemen.

Primaire behoefte

Naast eten, drinken en hygiëne is het krijgen van aandacht van cruciaal belang voor baby’s. Onderzoeken wijzen uit dat baby’s kunnen overlijden bij het niet krijgen van aandacht. Het krijgen van aandacht loopt als een rode levensdraad door ieders leven. De mens kan niet zonder. Krijgt men het niet, dan is de kans groot dat het leven van een persoon zich op een minder positieve manier ontwikkelt. Met alle gevolgen van dien. Aan de andere kant betaalt men graag extra voor het krijgen van aandacht.

Laten wij, voor het te laat is, het menselijke voorbeeld geven,
waar robots geen voorbeeld aan kunnen nemen

Aandacht vanuit commercieel oogpunt

Als we in een hotel of restaurant verblijven, verwachten wij als vanzelfsprekend dat wij alle aandacht krijgen. Eenmaal zelf in contact met klanten vindt men het lastig om echte aandacht te geven. Men vind het nog lastiger om aandachtvolle communicatie intern te implementeren en te managen. Sterker, men neemt liever iemand aan die de juiste diploma’s heeft, dan iemand die sterk is in aandachtvol contact maken. Weet, met een goed contact krijgt u een contract. Met andere woorden, dan maakt u verbinding om met de klant succesvolle stappen te zetten.

Return on Involvement

Bij Mind Your Guest, zijn wij er allang van overtuigd dat het oude ROI (Return on Investment) allang is ingewisseld voor het nieuwe ROI: Return on Involvement. Klanten kiezen voor bedrijven die hen aandachtvolle belevingen geven. De betrokkenheid bij een merk of bedrijf maakt dat ze langer klant blijven en het niet erg vinden om meer te besteden. Mensen willen gezien, gehoord en serieus genomen worden. Aandacht geven en commercieel succes liggen op één lijn.

Robots

Computers en robots worden steeds slimmer gemaakt door het toepassen van steeds intellectuelere algoritmes. Slimme computers zijn steeds beter in staat om menselijk denken en gedrag te kopiëren en om dat uiteindelijk in de praktijk te brengen. In het positieve geval kunnen computers en robots ons veel werk uit handen nemen. Maar wat eigenlijk gebeurt is, dat wij stap-voor-stap overbodig worden gemaakt. Want in feite worden wij eigenlijk alleen maar een sta-in-de-weg. We willen aandacht, een hoger salaris, betere arbeidsomstandigheden, vakantie, vrije tijd. En dan krijgen we van tijd tot tijd ook nog griep. Dan liever een robot.

XiaoBing

In China is momenteel XiaoBing een grote hit. Een virtuele vriendin die de emotionele noden van de gebruiker herkent. XiaoBing geeft je de volle persoonlijke aandacht. Jong en oud vallen voor het charmante contact maken van deze AI-vriendin. AI staat dan voor artificial intelligence. Is dit een positieve ontwikkeling?

Ons kleine wereldje

De technologie gaat sneller en sneller. Bedrijven als Google en Facebook verdienen hun geld als datacentra die veel informatie halen uit ons denken en gedrag. Die digitale data kan uitstekend gebruikt worden voor de moderne technische industrie.

Ons huidige gedrag is funest

Er zijn trendwatchers die voorspellen dat ons huidige gedrag funest is voor onze toekomst op aarde. We leven in een consumptiemaatschappij en willen nog meer. De stress onder jongeren van het altijd online willen zijn tekent zich af. We leven in ons eigen kleine wereldje, met koptelefoons op en sluiten ons af van de buitenwereld. Persoonlijk en gastvrij contact wordt steeds meer ge-outsourced aan bedrijven die denken in ééntjes en nulletjes.

Overbodig gemaakt

Wetenschappers waarschuwen: als ons huidige gedrag wordt gekopieerd via kunstmatige intelligentie naar computers en robots, zal datzelfde gedrag op ons worden losgelaten. De rol van uw vrienden en kennissen wordt straks door robots ingenomen, desnoods via een beeldscherm. We nemen steeds minder tijd voor het onderhouden van familiebanden en vriendschappen. Een robot wordt geprogrammeerd naar ieders persoonlijke wensen. Zo worden wij langzaam als mens overbodig gemaakt.

Tijd voor actie!

We kunnen het tij nog keren. Door menselijk, persoonlijk en gastvrij contact te prefereren boven automatisch gegenereerde aandacht en zoveel mogelijk klanten persoonlijk te woord te staan in plaats van een computer mails te laten versturen. Door vriendelijk, respectvol en gastvrij naar elkaar te zijn. Een sterke leidraad hiervoor is het succesvolle Model van Aandacht.

Laten wij, voor het te laat is, het menselijke voorbeeld geven, waar robots geen voorbeeld aan kunnen nemen.

Met gastvrije groet,

Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *