Training gastvrijheid KLM vouwvliegtuig Gevleugelde gastvrijheid: 3 tips die u succesvoller maken steward stewardess vliegtuig kigali kamembe entebbe amsterdam Mind Your Guest Robert Bosma gastvrijheid team teamwork hospitality klantvriendelijkheid training gastvrijheid

Gevleugelde gastvrijheid: 3 tips die u succesvoller maken

Dit wil ik graag met u delen. Omdat u dan nog beter wordt in écht en succesvol contact maken. Eerst even een kort intro:

Ik heb een tussenstop met KL535 op het vliegveld van Entebbe. Een half uur eerder zijn we vertrokken vanaf Kigali Airport in Rwanda. Misschien herkent u dat wel, zo’n gevoel dat het een relaxte vlucht gaat worden. Dat mag ook wel. Ruim 12 uur eerder hoorde ik op Kamembe Airport dat het vliegtuig voor mijn binnenlandse vlucht defect was en dat een bus ons naar Kigali Airport zou brengen. Dat werd uiteindelijk een taxirit van bijna zeven uur.

Ik vertel wat wij bij Mind Your Guest doen. Onze naam doet het goed, vooral onder vliegend personeel. Ze kennen ons van de trainingen die wij geven.

Het logo van KLM kwam als een baken van rust. Op tijd kozen we het luchtruim en nu dus een tussenstop op Entebbe. Passagiers stappen uit en een nieuwe bemanning stapt in, samen met een schoonmaakploeg. Een stewardess zegt mij vriendelijk gedag en komt gezellig bij mij zitten. We wisselen reisavonturen uit en ik vertel wat ik in Congo heb gedaan. Terwijl ik op de achtergrond het geluid van een stofzuiger en geritsel van plastic vuilniszakken hoor. Ik vertel wat wij bij Mind Your Guest doen. Onze naam doet het goed, vooral onder vliegend personeel. Ze kennen ons van de trainingen die wij geven.

Wat mij opvalt is hoe het cabinepersoneel zich met schijnbaar gemak gastvrij beweegt door de smalle gangpaden. Een persoonlijk woord hier, aandacht voor wat slapende kinderen daar. Een echtpaar dat op andere zitplaatsen mag gaan zitten. Alles met een glimlach, oprechte interesse en een vleugje humor.

Deze authentieke manier van aandacht geven moet toch overal kunnen? In restaurants, hotels, winkels, overal waar contact wordt gemaakt met klanten, gasten en passagiers?

3 tips voor succesvol gastvrij zijn

  1. Vind je het werk wat je doet écht leuk? Werken met klanten, gasten en passagiers kost veel energie. Het wordt een stuk fijner voor alle partijen als je passie hebt voor het werk wat je doet.
  1. Heb kennis van zaken. Weet waar je het over hebt en hoe je het moet uitvoeren. Weet je het niet, dan word je onzeker en gaat contact maken niet optimaal. Als mensen eenmaal door hebben dat jij onzeker bent, worden zij ook nerveus en raken ze geïrriteerd.
  1. Werk met veel plezier samen als een team met je collega’s. Dat plezier slaat over op de gasten. Je kunt de gast, klant of passagier geen groter cadeau geven dan een gastvrij team dat klaar voor ze staat. Zorg eerst voor een goed team, ga dan pas aan de slag met de gasten.

Heeft u een vraag, een opmerking of een tip? Laat het me weten. Ik reageer binnen 24 uur.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *