etiquette Als u mensen met uw aandacht raakt, raakt u ze niet meer kwijt. Robert Bosma Mind Your Guest training gastvrijheid hospitality klantvriendelijkheid namen onthouden klanten gasten passagiers patiënten

5 tips: De mooiste woorden waarmee u klanten bindt

A persons name are the most beautiful words in every language.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen een positief gevoel krijgen bij het horen van hun eigen naam. Belangrijk is dan wel dat de naam wordt uitgesproken op de juiste toon en in een positieve context.

Als u dit weet, kunt u dat succesvol inzetten in het contact met uw klanten, gasten, passagiers…

Wat ons nog te doen staat is: namen onthouden bij de juiste personen. Dat is wel zo effectief.

Namen onthouden lijkt wel weggelegd voor mensen met een ijzersterk geheugen. Of zijn er bepaalde technieken die het u makkelijker maken in het herinneren van namen? Het antwoord is: Ja!

Als u mensen met uw aandacht raakt, raakt u ze niet meer kwijt.

5 tips voor het onthouden van namen bij gezichten

Even een weetje: een bepaalt woord of een naam blijft ongeveer 18 seconden in ons brein hangen. Doen wij niets ‘actiefs met dit woord, dan is het uit ons geheugen.

1 Luister met alle aandacht

Dit klinkt zo logisch en dat is het ook. Onze gedachten zijn met veel zaken tegelijk bezig en daardoor missen we focus. En focus is juist zo belangrijk bij het onthouden van namen. Tip: Als iemand zijn naam noemt, herhaal hem dan voor uzelf. Gebruik de naam desnoods in een zin. ‘Leuk je te ontmoeten, Mark’. Of vraag iemand om zijn naam te spellen. Want ‘Mark’ kan zomaar ‘Marc’ heten. Toch?

2 Maak een plaatje

Beelden zeggen meer dan woorden, is een bekende uitspraak. Alleen koppelen wij beelden veelal aan een bepaald gevoel en niet aan concrete woorden, zoals een naam. Beelden zijn heel goed bruikbaar. In het voorbeeld van ‘Mark’: van welke Mark heeft u een plaatje in uw geheugen? Of associeer Mark met iets anders, bijvoorbeeld ‘park’. Zie een plaatje van een park voor u. Ziet u Mark, dan associeert u hem met het beeld van een park en u weet zijn naam weer.

3 Deel de naam in stukjes

Sommige mensen hebben ingewikkelde of lange namen. Vaak zijn deze mensen gewend om hun naam te herhalen of te spellen. Als u ook nog aangeeft dat u het een bijzondere of mooie naam vindt, dan herhaalt men het met extra plezier. Wat een beetje charme allemaal niet kan doen.
Deel de naam van de persoon in kwestie op in stukjes.
Bijvoorbeeld: Jan-Paul Plantinga. 1: welke Jan-Paul kent u? Of maak er ‘Jean Paul (Gaulthier, Belmondo…)’ van.
2. Plantinga. Dat kan zomaar de zin opleveren: Jan-Paul zorg dat je niet de ‘Plant-in-gaat’. Wees en wordt creatief met het in stukjes delen van namen. Leuk om te doen en het zijn fantastische geheugensteunen.

4 Grotere groepen: de 5 secondenregel

Ons brein heeft op z’n minst 5 seconden nodig om een rij namen achterelkaar te kunnen onthouden. Gebruik die 5 seconden per naam effectief. Luister aandachtig, associeer, maak een plaatje en vraag desnoods of iemand zijn of haar naam nog even wil herhalen. Maak een vriendelijke opmerking en gebruik daarbij iemands naam. ‘Welkom Jeannette’ of ‘Welkom mevrouw Van Dalen’. Want als iemand zich voorstelt met de voor- en achternaam wil dat nog niet zeggen dat het passend is diegene bij de voornaam te noemen. Etiquette!

5 Ga meteen van start!

Dat is leuk, u kunt meteen al van start gaan met uw nieuw geleerde technieken door er vanaf nu bewust mee bezig te gaan om namen te onthouden. Ga actief luisteren en maak gebruik van uw creativiteit en associatievermogen.

Mijn collega’s en ik komen nog wel eens ergens, toch worden ook wij iedere keer weer geraakt als wij persoonlijk en met aandacht worden benaderd. Als u mensen met uw aandacht raakt, raakt u ze niet meer kwijt.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *