online merkstrategie merk marketing communicatie adviseur model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid merk merkstrateeg shangrila hotel pokhara nepal corona virus namaste

Werken in diverse gastvrijheids-werelden

Op moment dat ik dit schrijf, zit ik voor een hotelproject in het tropische Sauraha, in de regio Chitwan in Nepal. Niet het toeristenseizoen, dat begint vanaf augustus. Het is nu de regenperiode. Heftige regens wisselen zich af met hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid. Als er regen op komst is, zeggen de mensen hier ‘Good weather is coming’. Een ‘beetje’ regen is goed voor alles hier.

Het melden van een klacht is erg belangrijk, want de Nepali willen graag serieus genomen worden en hebben de ambitie om te leren en te verbeteren.

Jungle

Sauraha ligt tegen de jungle waar onder andere olifanten, neushoorns en de Bengaalse tijger te spotten zijn. Met een gids steek je in een smalle lange boot de Rapti rivier over. Niet geheel ongevaarlijk want daar houden krokodillen de wacht, die ook weleens wilde honden te grazen willen nemen.

Ingetogen

Mensen die werken in de gastvrijheids-industrie zijn ingetogen. Vriendelijk, afwachtend en soms ook wat verlegen. De Nepalese gast is precies het tegenovergestelde. Die zijn bazig, veeleisend en zeer op de voorgrond. En in verhouding zijn zij weer vriendelijke gasten in vergelijk met gasten uit het naburige India.

Hoge verwachting

Europese gasten hebben standaard een hoge verwachting. Ze hebben begrip voor de ingetogen gastvrijheid die geboden wordt, maar voelen zich ook wat ongemakkelijk daaronder. Met name als ze een klacht hebben vindt men het minder makkelijk om te melden. Want de mensen zijn zo aardig hier en moeten hard en lang werken voor vaak een heel laag salaris. Sommige mensen verdienen een maandsalaris die gelijk staat aan een goede Nepalese hotel in een restaurant. Toch is het melden van een klacht erg belangrijk, want de Nepali willen graag serieus genomen worden en hebben de ambitie om te leren en te verbeteren.

Training

We zijn begonnen met het geven van de eerste trainingen aan ruim 30 deelnemers die werkzaam zijn bij de diverse hotels en resorts in Sauraha. Een gedreven groep die graag wil leren hoe hun gastvrije gemeenschap succesvol kan omgaan met al die verschillende werelden, die dit prachtige gedeelte van Nepal bezoeken. Wordt vervolgd.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *