Successful landings Mind Your Guest Robert Bosma restaurant winkel concerto Amsterdam linn Training gastvrijheid service kwaliteit

Tip: begin een restaurant

Advies van een winkelier: begin een restaurant

Winkeleigenaren en restaurateurs. Allebei hebben zij intensief mensencontact.

Beiden willen iets verkopen en beiden willen graag dat mensen weer bij hun terug komen.

Ik sprak laatst bij een van onze klanten (Restaurant Harmsen in Amsterdam) een vaste gast en tevens buurman van het restaurant. Alex.

Aan de overkant van Harmsen heeft hij een winkel met de klinkende naam ‘Concerto’. Voor muziekliefhebbers een bekend adres in de Utrechtsestraat. Echter, deze Concerto verkoopt geen muziek, maar de hardware om die muziek mee te kunnen beluisteren.

Het paradepaardje van Alex: de platenspelers van het merk Linn.

Met liefde handgemaakt in een kleine fabriek, ergens in de Schotse hooglanden, onder de rook van Glasgow. Een platenspeler van Linn, zo vertelde Alex gepassioneerd, koop je niet alleen voor jezelf, maar ook voor de generaties na jou. Dat zegt iets over de kwaliteit. En ook iets over de prijs.

Wij hadden een discussie over het verschil tussen klantencontact in een winkel en het contact met gasten in een restaurant. Wij kwamen uit op het trefwoord ‘landen’.

Alex gaf aan, dat een gast in een restaurant de kans krijgt om te ‘landen’. Je komt binnen, je doet je jas uit, je gaat zitten en de rest van je verblijf trekt, als het goed gaat, heerlijk aan je voorbij.

Aan het einde van deze heerlijke landing, staan de tevreden gasten weer op, ze doen hun jas aan en betalen de rekening.

Hoe anders is dat in een winkel?

In de winkel van Alex komen klanten veelal eerst oriënteren. De jas blijft veelal aan en er wordt niet plaats genomen. Sterker nog, de klanten gaan hard aan het werk om alle indrukken en de adviezen van Alex tot zich te nemen.

Veelal vertrekt een klant na een poos weer, zonder überhaupt iets gekocht te hebben. Een proces dat zich per klant een paar keer kan herhalen.

Het einde van het proces kan leiden tot een aankoop. Het kan ook zijn dat er niets wordt gekocht.

Het fenomeen landen heeft te maken met dat mensen zich ergens op hun gemak voelen. Ga je ergens culinair genieten, dan gaat dat landen een stuk eenvoudiger dan dat je je moet concentreren op een ‘once in a liftetime’-investering.

Een investering die je veel en lang plezier oplevert.

Inmiddels is Alex, zoals hij zei, ‘landings-expert’ geworden. Door in zijn winkel en in het contact met zijn klanten het landingsgevoel te creëren wat voor restaurateurs zo gewoon is en makkelijk toe te passen. Ervaart u het zelf eens.

“Eigenlijk zou ik een restaurant moeten beginnen, want die restaurateurs hebben het maar makkelijk”, zei Alex. “Maar ik vind het eigenlijk wel lekker om zelf als gast te landen in mijn favoriete restaurant.”

‘Happy and successful landings’ voor iedereen die in contact staat met klanten, gasten en passagiers.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *