hospitality klantvriendelijkheid training gastvrijheid Kopieerdrift Portier Receptie Hotel Horizon Bukavu Kongo Training Gastvrijheid service kwaliteit team Mind Your Guest Robert Bosma

Kopieerdrift

Hier in Bukavu, Congo is je business niet zeker. De concurrentie bezoekt graag je hotel en restaurant, maakt foto’s van alles, inclusief de menukaart en gaat met gemak hetzelfde doen wat jij doet. Maar dan voor een lagere prijs. Naast dat Congo een ontwikkelingsland is, heerst er ook nog een crisis. De prijs van grondstoffen is gestegen en de belastingen zijn hier hoog.

Al die elementen zijn niet te kopiëren. Dat is mensenwerk. Alleen weggelegd voor gepassioneerde professionals.

Douchen met een mandie

Wat er met het belastinggeld wordt gedaan is voor niemand duidelijk. Als het hier een beetje regent vallen de gaten spontaan in de weg. Heel rijdend Bukavu, laveert over de wegen om de grote kraters te ontwijken. Het gaat hier veel over geld. Zaken die bij ons in Nederland zo vanzelfsprekend zijn, zijn hier niet. Regelmatig valt de stroom uit en vaak is er geen stromend water. Douchen met een ‘mandie’ is nu een soort gewoonte geworden.

Kopieerdrift

Maar terug over de kopieerdrift. Tijdens de training en persoonlijke begeleiding die ik geef voor de hotelgroep hier, leg ik de nadruk op gastvrij zijn, service en kwaliteit. En ‘le promesse unique’; de unieke belofte. We hebben het over echt aandacht geven aan de gasten en samenwerken als een sterk team. Ook hebben wij het over inspirerend leiderschap. Zodat medewerkers graag een stap extra zetten, omdat ze gaan begrijpen hoe belangrijk zij zijn in het uitdragen van de gastvrijheidsbelofte van het hotel. Al die elementen zijn niet te kopiëren. Dat is mensenwerk. Alleen weggelegd voor gepassioneerde professionals.

Positieve recensies

Als de gasten dan ook nog positieve recensies schrijven op TripAdvisor, dan vindt de potentiële gast bijna als vanzelf zijn weg naar de beste hotels. In een land als Congo nemen veel toeristen het zekere voor het onzekere. Dus kiezen ze al snel voor een iets duurder hotel met betere recensies.

De buitenkant van een bedrijf nadoen is niet zo ingewikkeld. Maar de succesvolle bedrijfsvoering aan de binnenkant kopiëren, valt niet vast te leggen met een smartphone.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *