5 typische eigenschappen van gastvrije professionals professionals model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid oogcontact lachen

5 typische eigenschappen van gastvrije professionals

De consument van vandaag wordt steeds kritischer op de manier zoals hij benaderd en geholpen wil worden als klant, gast, patiënt, passagier of bezoeker.

Persoonlijke aandacht

Producten en diensten zijn meer dan ooit direct voorhanden. Winkels blijven langer open en nagenoeg alles is online te bestellen. De nieuwigheid van dit gemak en deze luxe is er allang vanaf. Wat steeds belangrijker wordt is het voldoen aan de basisbehoefte van de huidige consument: persoonlijke aandacht.

De klant van vandaag

Persoonlijke aandacht, niet alleen ‘vertaalt’ door de verzorgde verpakking en het handgeschreven kaartje. Veel meer gaat het om het echte gastvrije persoonlijke contact van mens tot mens, in persoon, via de telefoon, via mail of sociale media. Dit dient totaal geïntegreerd dient te zijn in de moderne bedrijfsvoering en gedragen te worden door gastvrije professionals. De klant van vandaag wil persoonlijk benaderd worden.

Het begrip ‘persoonlijke aandacht’ staat bij hen bovenaan hun gastvrij zijn-waardenlijst.

Wat onderscheidt een gastvrije professional van anderen?

Ze hebben een sterke persoonlijkheid

U kent ongetwijfeld de uitspraak: ‘Kunt u goed voor uzelf zorgen, dan kunt u dat nog makkelijker ook voor anderen doen’. Dat geldt ook voor gastvrij zijn. Gastvrije professionals hebben een sterk ego en hun talent is om hen dat niet in de weg te laten zitten. Met andere woorden, ze gaan uit van hun eigen kracht en zien eventuele klachten en opmerkingen als positieve leermomenten. Zij zullen een klant eerder bedanken als die een minder positieve opmerking maakt, dan dat zij zich verslagen voelen. Omdat ze willen groeien. Persoonlijk en in hun vakgebied.

Ze zijn positief

Gastvrije professionals hebben de eigenschap nagenoeg altijd positief te zijn. Ze bekijken de wereld van de zonnige kant. Wat niet wil zeggen dat ze naïef zijn, in tegendeel. Ze zijn gevoelig voor stemmingen en kunnen daarom daar zo goed op inspelen. Zij kunnen ook van slag zijn als er iets gebeurt wat hen raakt. Daarentegen blijven zij niet van slag zijn, omdat zij zelf door willen. Ze zijn in staat anderen op te vrolijken en leven vaak in een hogere energie. Niet iedereen kan ze bijbenen. Maar omdat zij gastvrij zijn, zorgen zij dat iedereen aangehaakt blijft. Want iedereen hoort erbij vinden ze.

Ze zijn mensgericht

Deze professionals lijken het woord empathie uitgevonden te hebben. Ze komen ergens binnen en het lijkt of de zon begint te schijnen. Dat is hun positieve charisma. Ze benaderen mensen zonder te oordelen. Ieder persoon wordt gastvrij ontvangen. Het zijn echte ‘mood makers’, want ze zijn in staat de stemming van klanten positief te veranderen. Het begrip ‘persoonlijke aandacht’ staat bij hen bovenaan hun gastvrij zijn-waardenlijst. Ze ontvangen klanten met een lach en klanten verlaten de zaak met een glimlach met de gedachte dat zij graag weer terug komen.

Ze zijn super-collegiaal

Gastvrijheid zit bij deze professionals in de genen. Zij maken geen verschil tussen een klant of een collega. Dat maakt hen echte team-spelers. Zij steken graag de handen uit de mouwen. Belangrijk is wel dat ze zichzelf in bescherming nemen en niet teveel hooi op hun vork nemen. Maar met hun sterke persoonlijkheid komt dat goed, want omdat zij de samenwerking binnen het team belangrijk vinden, zorgen zij dat de lasten en lusten evenredig worden verdeeld.

Ze zijn creatief

Deze professionals zijn ook creatief gezien in staat gasten naar de zin te maken. Ondanks dat zij het talent hebben om de stemming van klanten op een positieve manier te beïnvloeden, kan het voorkomen dat een klant of een gast niet datgene vindt waar hij of zij blij van wordt. Gastvrije professionals hebben het vermogen om met alternatieven te komen die de harten van de klanten stelen.

Model van Aandacht

Wilt u meer weten of een presentatie over de kracht van gastvrij zijn, kijkt u dan ook naar het Model van Aandacht dat wij ontwikkeld hebben en inmiddels gebruikt wordt door diverse opleidingen in het binnen- en buitenland. Ook wordt het Model van Aandacht gebruikt als implementatie-model binnen organisaties. Ik hoor graag van u.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *