Benader uw bedrijf als succesvol een merk merk online thuis bezorgd marketing communicatie adviseur model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid merk merkstrateeg

Benader uw bedrijf als een succesvol merk

Heeft u wel eens stil gestaan bij de vraag wat uw relatie is tot merken en producten? Gewoon merken en producten in het algemeen?

Boodschappen

Stel u gaat boodschappen doen bij een supermarkt. Kiest u dan voor de dichtsbijzijnde, de grootste, de ruimst gesorteerde of voor één bepaalde supermarkt? Of bezoekt u voor verschillende boodschappen diverse supermarkten?

Eigenlijk benadert u uw bedrijf dan als een merk. Een merk met een unieke en onderscheidende belofte.

Merkproducten

Als u bijvoorbeeld voor het schap met zoutjes staat. Gaat uw hand dan direct naar een A-merk, het huismerk of naar een voordelig Euro Shopper-achtig merk? En hoe maakt u die keuze? Resoluut, of weegt u het ene tegen het ander af? Of koopt u altijd merkproducten? Allemaal keuzes die u bewust en onbewust maakt ten aanzien van merken en producten. En zoals u dat doet op uw eigen manier, zo doen anderen dat op hun manier.

Sturingsmechanismen

De keuzes die u maakt worden veelal gedaan op basis van uw waarden en overtuigingen. Zeer belangrijke sturingsmechanismen van de mens. Uw waarden en overtuigingen bepalen of u iets wel of niet doet. Of dat u iets wel of niet koopt.

Waarden

Wat zijn waarden? Waarden zijn alles wat u belangrijk vindt. In de context van boodschappen doen kan dat bijvoorbeeld zijn: gezondheid, versheid, bereikbaarheid, assortiment, vertrouwdheid, vriendelijkheid, voordeligheid, enzovoort.

Overtuigingen

Overtuigingen zijn die zaken waar u echt van overtuigd bent. Uit eigen ervaring of omdat u dat heeft meegekregen vanuit uw jeugd. Bijvoorbeeld uw moeder die altijd zei: ‘Groenten eet je niet uit een potje’. Of de overtuiging ‘Je kunt beter een merkproduct kopen, dan is het altijd goed’. Het zijn als het ware uw waarheden geworden.

Doelgroep

Maak ik nu een stap naar uw bedrijf, dan wordt ook het besluit van de mensen, uw doelgroep, om klant bij uw bedrijf te worden gedaan op basis van hun waarden en overtuigingen. U kunt zichzelf de vraag stellen wat vinden mijn (potentiële) klanten belangrijk?

Onderscheidend

Nog interessanter is te achterhalen wat hun overtuigingen zijn ten aanzien van uw type bedrijf. Die overtuiging zegt veelal weinig over uw organisatie, maar zegt alles over hoe uw doelgroep aankijkt tegen uw bedrijf. Dus wilt u successen boeken en nieuwe klanten aantrekken, is het belangrijk om de belofte van uw bedrijf onderscheidend en uniek te maken, die relevant is voor uw potentiële klanten.

Merk hoe het werkt

Eigenlijk benadert u uw bedrijf dan als een merk. Een merk met een unieke en onderscheidende belofte. Een belofte die niet alleen in taal wordt gecommuniceerd, maar ook door de mensen intern in uw organisatie, de beeldtaal in uw bedrijf en op uw website en alle uitingsvormen. Doe en denk als een merk. En merk hoe goed dat werkt.

Veel succes!

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

 

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *