hospitality klantvriendelijkheid training gastvrijheid Fokke & Sukke U en jij aanspreekvorm u jij uw je restaurant hotel winkel bedrijf mewerkers gastvrijheid empatisch Mind Your Guest Robert Bosma

Jij, je, jouw, U, Uw, Zullie, Hullie

Ja dat is nog niet zo makkelijk. Heeft u eindelijk de ‘merkpersoonlijkheid’ van uw bedrijf gedefinieerd, loopt het in de dagelijkse praktijk helemaal spaak.

Wat is de merkpersoonlijkheid van uw bedrijf?

Een bedrijf omschrijft haar merkpersoonlijkheid op basis van de doelgroepomschrijving, de interne en externe waarden, de gewenste positieve klant/gastrespons en de unieke belofte van uw bedrijf. Omschrijft u de merkpersoonlijkheid van uw bedrijf, dan beschrijft op welke wijze uw bedrijf in beeld, tekst en gesproken taal communiceert met uw omschreven doelgroep. Hoe ziet de fotografie voor uw bedrijf eruit? Praat uw bedrijf in de je- of de U-vorm? Is de tekst op uw website losjes of juist gedistingeerd? Welke kleding dienen uw medewerkers te dragen? Stel dat op basis van de doelgroep staat beschreven dat uw bedrijf communiceert in de je-vorm. Dan lezen wij dat terug op de website en de sociale media-platformen waar uw bedrijf op aanwezig is.

Kunstenaar en programmamaker
Wim T. Schippers kwam uiteindelijk met het ludieke ‘joe’ als algemene aanspreekvorm.

Hoe gaat dat in één op één contact?

Stel een gast of klant belt naar uw bedrijf? Blijft u dan je en jou zeggen? Of neemt u het zekere voor het onzekere en kiest u dan altijd voor de U-vorm? Het kan ook zijn dat u dat laat afhangen hoe de ander u door de telefoon benadert. Als een gast of klant in ‘real live’ uw zaak binnenkomt en u ziet dat hij of zij ouder is dan omschreven als de doelgroep? Houdt u zich dan vast aan wat u ooit heeft omschreven bij de merkpersoonlijkheid van uw bedrijf? Of bent u de empatische gastheer of gastvrouw, die soepel meebeweegt en in dat geval denkt in de jij-vorm en communiceert in de U-vorm?

Hoe brengt u dit alles over op uw medewerkers? Hoe traint u ze? De Belgen en Engelsen hebben het maar makkelijk. Daar waar de ene nagenoeg standaard spreekt in de U-vorm kan de ander met ‘You’ alle kanten op. Kunstenaar en programmamaker Wim T. Schippers kwam uiteindelijk uit op het ludieke ‘joe’ als algemene aanspreekvorm.

Ik ben benieuwd wat joe ervan vindt.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

Wilt u meer weten over het omschrijven van de merkpersoonlijkheid van uw bedrijf? Laat het ons weten en laat uw reactie hieronder achter. Of neem hier contact met ons op.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *