Zakelijk succes door de juiste koers apple think different branding uniek olfactorisch geur visueel tactiel model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid

Zakelijk succes door de juiste koers te kiezen

Een bekende uitspraak van Winston Churchill is: ‘If you don’t know where you’re going, every road will lead you nowhere’. Klare taal. Een militaire strategie heeft veel gelijkenis met de merk en marketing strategie van een bedrijf. Het maakt niet uit of het bedrijf groot of klein is. Je wint en krijgt successen door voor een doeltreffende en onderscheidende strategie te kiezen, die anders is dan de concurrentie, en die op de juiste en vaak een slimmere manier communiceren.

De grote overeenkomst tussen succesvolle organisaties als Apple, Nike en KLM en uw bedrijf is, dat het ondernemingen zijn met concurrenten en kritische afnemers.

Think different

In gesprek met klanten, heb ik het soms trots over de bedrijven waar ik als merkstrateeg en communicatieman voor gewerkt heb. Soms direct, soms zijdelings vanuit een reclamebureau in Nederland of de US. Merken zoals Apple, Nike en KLM. Er is een tot een verbeelding sprekende YouTube-video van Steve Jobs van Apple uit de jaren ‘80 die een presentatie geeft van de toen nieuwe Think Different-campagne, ontwikkeld door het reclamebureau Chiat Day. De strategie van deze campagne is gebaseerd op de vraag ‘Wat is de unieke belofte van Apple, in de ogen van haar klanten ten aanzien van de concurrentie?” Met andere woorden, wat maakt Apple anders, zodat het bedrijf ver uitstijgt boven haar concurrenten?

Unieke belofte

Met het achterhalen van de unieke belofte, wordt ook duidelijk wat de rode draad is voor de gehele organisatie. Als u denkt aan de Think Different-campagne van Apple, kunt u zich voorstellen, dat alles in het bedrijf in het teken staat van dat thema. Tijdens sollicitatiegesprekken wordt achterhaald of iemand de Think Different spirit heeft om bij Apple te kunnen werken. De producten, de inrichting van de winkels en kantoren en alle communicatie, in tekst, beeld of vorm, dienen in het teken te staan van de Think Different-belofte. Apple-klanten en fans van het merk willen graag aangesproken worden op het feit dat zij anders denkenden zijn en daardoor ook anders doen. Think Different wordt gezien als een Geuzen-kreet. Daarmee voelen zij zich uniek. De commercial zegt eigenlijk genoeg. Waarom? Omdat het de kracht vertaalt van een geweldig gekozen unieke belofte, die ook nog een eens prachtig en indringend is uitgevoerd in communicatie en die geen concurrent kan claimen.

Ook voor uw bedrijf

De grote overeenkomst tussen succesvolle organisaties als Apple, Nike en KLM en uw bedrijf is, dat het ondernemingen zijn met concurrenten en kritische afnemers. Heeft u uw afnemers, net zoals succesvolle bedrijven helder in kaart gebracht? Weet u op welke primaire doelgroep uw bedrijf zich wil richten? Weet u wat de unieke belofte is van uw bedrijf in de ogen van uw klanten, gasten, passagiers of bezoekers? Wat is de rode draad van uw organisatie, waardoor uw medewerkers zich nauw verbonden voelen aan uw bedrijf en zo de belofte van uw organisatie uitstralen? Medewerkers van Apple hebben niet het gevoel dat ze bij Apple werken, zij zijn Apple. Wat maakt uw klanten en medewerkers tot fans van uw bedrijf? Zet nu een heldere koers uit en weet welke wegen u dient te nemen die leiden naar uw succesvolle doel.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *