Winstgevend afscheid nemen zoals Walt Disney walt disney contact afscheid marketing communicatie adviseur model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid return on involvement

Winstgevend afscheid nemen zoals Walt Disney

Bij een warm welkom hoort ook een afscheid van hetzelfde gastvrije kaliber. Tenmiste als u graag wil dat uw klanten trouw aan uw bedrijf blijven.

Maak een onuitwisbare indruk. Dat is wat klanten onthouden.

Street Parade

Ooit wel eens in Disneyland geweest? Daar eindigt iedere dag, tenminste in Orlando, Florida, met een een spetterende ‘street parade’. Feestelijk natuurlijk zo’n afsluiter, maar het heeft ook z’n functie. Namelijk om de bezoekers met een super-positief gevoel het park te laten verlaten met de finale op het netvlies.

Emotie

Walt Disney was een meester in het overbrengen van emoties en het binden van schare fans aan zijn tekenfilmkarakters. Het schijnt dat Walt zelf niet zo’n goede contactmaker was, maar hij kon dat meesterlijk via de karakters die in zijn studio werden ontwikkeld.

Contactmakers

U hoeft zelf dus niet zo’n goede contactmaker te zijn, maar in relatie met uw afnemers is het van groot belang om de allerbeste contactmakers in stelling te brengen. Het gastvrije ontvangst van uw klant of gast dient een voorbode te zijn van de gastvrije en servicegerichte benadering gedurende het hele contact. Dat contact kan ‘live’ zijn, via de telefoon of via email.

Unieke belofte

Natuurlijk is uw bedrijf geen Disney World, maar ook Walt Disney zag de bezoekers van zijn park als zijn gasten. Vanuit de unieke belofte van zijn amusementspark wilde hij zij gasten meenemen in een verhaal, door ze een ervaring te geven die ze nog lang bijbleven.

Ook uw bedrijf heeft een unieke belofte en een verhaal, ondanks dat het wellicht aan de buitenkant lijkt dat uw organisatie hetzelfde doet als andere bedrijven. Op welke wijze onderscheidt uw bedrijf zich in het gastvrij en servicegericht benaderen van klanten? Hoe praten uw klanten over hun unieke ervaring bij uw bedrijf?

Is er binnen uw bedrijf nagedacht over het afsluiten van gesprekken? Helaas komt het bijvoorbeeld in restaurants nog te vaak voor dat een avond langzaam als een pudding inzakt en zodoende ook de aandacht van de bediening voor de gasten verslapt.

Uw eigen street parade

Daar kunt u van leren door het anders te doen. Maak uw eigen street parade. Loop met de klant mee naar de centrale hal. Neem met alle aandacht afscheid. Zeg iets wat die persoon of personen langer met zich meedragen. Maak een ontuitwisbare indruk. Dat is wat klanten onthouden. Doe dat ook aan de telefoon, sluit af met een lach. Wat zijn uw laatste zinnen in een email?

Kijk en luister voor de aardigheid eens ‘strategisch’ naar concerten en voorstellingen. Ontdek hoe die zijn opgebouwd en hoe gewerkt wordt naar de finale. Of het nu een klassiek concert, een musical of een rockconcert is. Daar is over nagedacht. Welke voorstelling maakte bij u een onuitwisbare indruk?

Denk bewust en goed na over uw klant- of gastbenaderingen. Uw spetterende finales gaan zorgen voor terugkomende, nieuwe en succesvolle ontmoetingen.

Met gastvrije groet,

Robert Bosma

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *