The product you sell is the story you tell eva appel steve jobs apple pablo picasso albert einstein marten luhter king richard branson online marketing communicatie adviseur model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid return on involvement

The product you sell is the story you tell

Wat kost een iPhone? Ik vraag niet om de winkelprijs, maar gewoon de prijs van het product; het kastje met de techniek en de functionaliteiten. Zonder het merk Apple eraan gekoppeld. Wat zou dan sec het apparaat kosten?

Het verhaal

De meerwaarde van een product of dienst zit ‘m in het verhaal wat u daarover vertelt. Een verhaal dat iets toegevoegd aan de beleefwereld van de afnemer. Een uniek en eigen verhaal zal meer impact dan een verhaal dat ook door een ander wordt verteld.

Met een goed verhaal bouwt u herkenbaarheid op en het voegt extra waarde toe

Anders denken

Het verhaal van Apple was gebaseerd op: ‘Think different’. In de bewuste reclamecampagne werden beroemde personen getoond die iets bijzonders hadden bewerkstelligd of dat nog steeds doen. Unieke personen zoals Pablo Picasso, Albert Einstein, Richard Branson en Marten Luther King. De zogenaamde ‘anders denkenden’. In overtreffende trap werd in de campagne gesuggereerd: koop je een Apple-product dan hoor je ook bij de anders denkenden.

Het doorvoeren van een verhaal

Eenmaal een uniek verhaal voor uw bedrijf , product of dienst gevonden, dan moet dat aan alle kanten ingevuld worden. In taal, beeld, gedrag, (persoonlijke) presentatie. Het houdt niet op met een verhaal op de website. Het verhaal moet constant naar buiten gebracht worden. Een goed verhaal bouwt extra herkenbaarheid op en voegt meerwaarde toe aan voor uw organisatie. Kijk wat consumenten over hebben om een iPhone te bemachtigen. Waarom zijn Apple-producten überhaupt duurder dan andere gelijkwaardige producten? Dat heeft niet alleen te maken met hoe die producten werken, de kwaliteit en hoe ze eruit zien,  het heeft ook alles te maken met het verhaal om het product heen.

Authentieke verhalen werken het best

Nog mooier is een authentiek verhaal vertellen. Daar kan soms een hele bedrijfsmissie op gebaseerd worden. Kijk naar het bedrijf Virgin van miljardair Richard Branson. Alle ideeën binnen de Virgin-organisatie, voor welke bedrijfstak dan ook, moeten ‘maagdelijk’ zijn. Richard Branson streeft ernaar om eenvoudige en slimme oplossingen te bedenken voor soms complexe problemen. Zo wilde hij de service aanpakken bij luchtvaartmaatschappijen. Resultaat, hij begon zijn eigen Virgin Air. Dit bedrijf is nu een geduchte concurrent van vele luchtvaartorganisaties.

Ook voor kleinere bedrijven?

Ik zou haast zeggen: een uniek verhaal bedenken en dat consequent uitdragen is juist geschikt voor kleine bedrijven. Want dan kunt u het verhaal veel sneller implementeren en naar buiten brengen.

Waar te beginnen?

Kijk naar uzelf als ondernemer wat is uw drive? Wat is de missie van uw bedrijf? Hoe bent u tot het idee gekomen om uw bedrijf te starten? Wat lost uw bedrijf op voor uw klanten of wat biedt u uw afnemers? Welk positief beeld of verhaal hebben klanten van uw bedrijf? Allemaal ‘kapstokken’ waar een verhaal uit kan ontstaan.

Maak uw onderneming onweerstaanbaar. Samen met u creëren wij een uniek verhaal dat nog meer waarde toevoegt aan uw organisatie en waarvoor klanten graag willen betalen. Dat wil u toch ook?

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *