Over het shredder-onderzoek en aandacht training gastvrijheid hospitality klantvriendelijkheid Ted talks Mind Your Guest Robert Bosma

Over het ‘Shredder-effect’ en aandacht

Aandacht krijgen

Er worden veel onderzoeken gedaan naar wat mensen waardevol vinden om te doen, bijvoorbeeld in hun werk en de aandacht die ze krijgen voor hun inspanningen. Het krijgen van aandacht is een van onze primaire levensbehoeften. En vaak zijn wij met een beetje aandacht al zeer tevreden.

Aandacht krijgen, hoe klein ook, is voor mensen van wezenlijk belang. Men voelt zich meer gezien, waardoor hun motivatie en loyaliteit stijgt.

Het shredder-onderzoek

Drie groepen mensen kregen een vel papier uitgereikt met daarop een opdracht. Gevraagd werd deze opdracht uit te voeren. Voor hun inspanning werden ze betaald per vel. Echter per vel werd de beloning lager.

De deelnemers van groep 1 werd gevraagd de uitkomst van de opdracht op het vel papier te schrijven en aan de voorzijde hun naam te noteren. Het formulier moesten zij vervolgens aan een onderzoeker overhandigen, die de het vel papier bekeek en op een stapel legde.

Groep 2 werd ook gevraagd de uitkomst van de opdracht op het vel papier te schrijven, zonder dat gezegd werd hun naam te noteren. Het formulier moesten ook zij aan een onderzoeker overhandigen die, zonder te kijken, het vel papier op een stapel legde.

Groep 3 deed hetzelfde als groep 2, alleen stopte de onderzoeker het vel, zonder er een blik op te werpen, in een shredder.

De vraag bij dit onderzoek was, tot welk bedrag zijn de proefpersonen gemotiveerd om door te werken? Er van uitgaande dat bij mensen in groep 2 en 3 de mogelijkheid bestond dat zij zouden smokkelen met de uitkomsten, nadat zij geconstateerd hadden dat hun werk niet werd nagekeken, dan wel direct werd vernietigd.

Het bedrag dat men kreeg bij inlevering van het eerste vel was 30 dollarcent. Voor ieder volgend vel kreeg men 5 dollarcent minder.

Over het Shredder-onderzoek en aandacht training gastvrijheid hospitality klantvriendelijkheid Mind Your Guest Robert Bosma

Zoals u in het schema kunt zien werkte groep 1 door tot een bedrag van 15 dollarcent. Daarna vonden zij hun inspanningen niet meer in verhouding staan tot de inkomsten.

Groep 3, de shredder-groep, hield er al heel snel mee op. Terwijl groep 2 iets langer door werkte tot 25 dollarcent.

Opmerkelijk was dat de shredder-situatie nagenoeg gelijk stond aan de situatie wanneer de onderzoeker zonder te kijken het vel papier op een stapel legde. En dat groep 1 gemotiveerd was om langer door te werken, alleen al omdat de onderzoeker even het vel papier met de ogen ‘scande’ en dan pas op een stapel legde.

Conclusie

Aandacht krijgen, hoe klein ook, is voor mensen van wezenlijk belang. Men voelt zich meer gezien, waardoor hun motivatie en loyaliteit stijgt.

Het geven van aandacht houdt niet op bij de mens alleen. Ook het aandacht schenken aan hun vragen of opmerkingen levert positieve reacties op.

Het verhaal over bovenstaand onderzoek is overigens terug te zien in een TED talk op YouTube. Klik hier. Het specifieke verhaal over het shredder-onderzoek begint op 9.55.

Bedankt voor uw aandacht.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *