Laat deze kans niet aan uw neus voorbij gaan online merkstrategie merk marketing communicatie adviseur model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid merk merkstrateeg

Laat deze kans niet aan uw neus voorbij gaan

Een waargebeurd verhaal. Een goede vriend van mij wil zijn vriendin verrassen met een kaartje voor het concert van trompetvirtuoos Eric Vloeimans in de Haarlemse Stadsschouwburg. Naast het concertkaartje bestelde hij ook het restaurant-arrangement. Gezellig vooraf met z’n tweetjes dineren.

Al met al werd het een babylonische chaos.

Reservering verifiëren

Een dag voor het concert belt mijn vriend nog even met het restaurant, dat ik maar niet bij naam zal noemen, om te verifiëren of zijn reservering wel goed was doorgekomen. Goed dat hij belde, werd er gezegd, want zijn naam stond niet genoteerd. “Maar, dat gebeurt hier wel meer.”

Candid camera

Bij binnenkomst in het restaurant was het welkom niet heel erg hartelijk en de aandacht voor hun tafel bleef lange tijd afwezig. Het leek haast wel of het omgekeerde van contact maken daar het credo was. Mijn vriend keek nog om zich heen of hij in een ‘candid camera’-fuik was beland.

Deceptie

Om kort te gaan, het bezoek aan het restaurant werd een deceptie op alle gebied. Geen gastvrije benadering en eten dat niet goed was. Zelfs de bestelde frietjes bleken de ‘left-overs’ van wat nog in de frituur dreef.

Klacht

Een klacht aan het adres van diegene die bediende kon niet uitblijven. Die snapte echter niets van wat er mis was. Inmiddels had mijn vriend de prijzen van de gerechten bij elkaar opgeteld en kwam uit op 21 euro per persoon. Terwijl hij een arrangement had gereserveerd van 28 euro.

Chaos

Tijdens de verhitte discussie met de bediening, gingen zelfs de gasten aan de belendede tafel zich ermee bemoeien. Want als mijn vriend het geheel te duur vond, wilde zij met liefde het resterende bedrag erbij leggen. Al met al werd het een babylonische chaos. Mijn vriend en zijn vriendin wilden weg uit dit Kafkaiaanse verhaal.

Toen viel het kwartje

Als laatste wilde mijn vriend nog de arrangement-bevestiging laten zien op zijn telefoon. Toen viel bij hemzelf ook het kwartje…. hij zat in het verkeerde restaurant.

Gemiste kans

Echter dit verkeerde restaurant had een kans gemist om nieuwe enthousiaste gasten voor zich te winnen. Die credits hadden ze op alle fronten verloren.

Moraal van het verhaal: in welke business u ook zit, wees erop voorbereid dat er klanten of gasten bij u kunnen aankloppen, die in eerste instantie helemaal niet bij u wilden aankloppen. Hoe zet u dat om in een duurzame relatie?

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

==============================================================================

Wilt u ook zakelijk succesvol zijn? Haal het optimale uit uw gasten-contact.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *