Keuringsdienst van marketing keuringsdienst marketing bedrijf merk product vriendschap fan model van aandacht gastvrij zijn service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mnd Your Guest Robert Bosma after sales helpdesk training hospitality klantvriendelijkheid

Keuringsdienst van marketing

Marketing, een heerlijk werkveld. De engelse termen ‘Getting the market’ of ‘Market getting’ liggen aan de basis van het begrip Marketing. En hoe doe je dat, ‘getting the market’?

De wereld in uw handen

Met marketing heeft u de wereld in uw handen. U heeft een bedrijf, product, dienst of merk en u wil de markt naar u toe trekken. Want in die markt zitten uw potentiële afnemers. Beter gezegd, uw primaire en secundaire doelgroep. En u heeft natuurlijk het mooiste, beste, uniekste product, dienst of merk. Nu dit nog even de markt laten weten.

Want u wilt dat de markt uw producten blijft kopen, uw restaurant blijft bezoeken of fan blijft van uw merk.

Genadeloos afgestraft

Is alles geoorloofd in marketingcommunicatie? Mag u best wel een beetje liegen? Met de nadruk op ‘beetje’? Of is de kans dan groot dat u genadeloos wordt afgestraft, zodoende dat uw markt zich van uw aanbod afkeert en u links laat liggen? Moet u 100% zuiver op de graad zijn?

Keuringsdienst van marketing keuringsdienst marketing bedrijf merk product vriendschap fan model van aandacht gastvrij zijn service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mnd Your Guest Robert Bosma after sales helpdesk training hospitality klantvriendelijkheid pizza

Marketing-emotie

Mensen beslissen veelal op basis van emotie. Vertel of laat ze zien wat ze leuk vinden en verkoop het product dat daarbij past. Dus vertel over een mooie reis en avontuurlijke locaties en verkoop een koffer. Of vertel over Italië, Napels, houtovens en u verkoopt een diepvriespizza.

Hoe ver mag u gaan?

Als we het in bovengenoemd voorbeeld hebben over avontuurlijke reizen, dan verwacht de markt dat u kwalitatief goede en veilige koffers verkoopt. Niet dat die bij eerste incheck op het vliegveld al uitelkaar valt. Of dat de naar karton smakende diepvriespizza in werkelijkheid nooit een steenoven heeft gezien, ondanks dat de verpakking dat wel suggereert. Hoe ver mag u gaan?

Belofte versus verwachting

Kijkt u eens naar het Model van Aandacht dan start dat bij ‘Belofte/Verwachting’. Met andere woorden, vanuit uw product, dienst of merk communiceert u een belofte en de afnemer van uw product, dienst of merk verwacht dat die voldoet aan de vereisten die men in de basis mag verwachten. Zoals dat een koffer op z’n minst de reis overleefd en een pizza die er als een pizza moet uitzien en ook zo dient te smaken. Daar komt nog bij: de verborgen belofte van een product. Want hoe geloofwaardig is het dat een diepvriespizza uit de supermarkt in een steenoven is bereid? Mag je iets laten zien dat niet waar is? En als dat wel mag, mag je het dan ook zo noemen?

The Connect Effect

Terugkomend op het Model van Aandacht, gaat het uiteindelijk om The Connect Effect. Want u wilt dat de markt uw producten blijft kopen, uw restaurant blijft bezoeken of fan blijft van uw merk. Dat kan alleen op basis van de juiste communicatie en een product, dienst of merk van goede kwaliteit met een eerlijk verhaal. Want uw markt is de Keuringsdienst van Marketing, is wijs en eenmaal ge-connect, wil die niet meer van u af. Gefeliciteerd!

Lees meer over de successen die u bereikt met het Model van Aandacht, dan spreken wij elkaar weer snel.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

 

 

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *