Ik maak mij thuis bezorgd thuis bezorgd marketing communicatie adviseur model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid merk merkstrateeg

Ik maak mij thuis bezorgd

Kent u dat, u wilt uit eten gaan, maar thuis vraagt u zich af welk restaurant u zult kiezen. Want niet alleen de keukens, maar ook de dynamiek in de restaurants verschillen.

Thuis bezorgd

Zo kom ik steeds vaker tegen dat restaurants ook voor gasten buiten de deur koken. Die maaltijden worden dan opgehaald door de jongens en meisjes van onder andere ‘Thuis bezorgd’. Dat geeft toch een andere energie in een restaurant.

Daarnaast is er ook het constante in- en uitgeloop van de jongens en meisjes met felkleurige jacks, en grote bezorgboxen

Extra omzet

Ik begrijp heel goed dat restaurants heden ten dagen slim moeten nadenken hoe zij een goede omzet kunnen blijven draaien. Ook als het rustig is blijven de kosten gewoon doorlopen en soms zijn die enkele gasten zelfs extra onkostenposten. Maar ja, het restaurant dicht doen voor die dag geeft ook een verkeerd signaal. En er is een markt buiten het restaurant; de thuisbezorgmarkt.

Vertraging

Het nadeel van die thuisbezorgmarkt is bij sommige restaurants tweeledig. Naast dat er gekookt wordt voor de gasten in het restaurant, wordt er veelal vanuit dezelfde keuken ook gekookt voor de gasten thuis. Dat kan in aantallen bezorggasten flink oplopen. Met vertraging en verdeelde aandacht voor de gasten in het restaurant tot gevolg.

In en uit geloop

Daarnaast is er ook het constante in- en uitgeloop van de jongens en meisjes met felkleurige jacks, en grote bezorgboxen en soms ook valhelmen bij zich. Los van dat gasten soms ook deelgenoot zijn van de logistieke afhandelingen van al dat thuisbezorg.

Thuis bezorgd

Dus u kunt zich wellicht voorstellen dat ik mij thuis al bezorgd maakt om de gedachte waar ik uit zal gaan eten. Vaak denken mensen dat ik alleen maar op hoog danwel sterrenniveau wil eten. Niets is minder waar. Maar ik vind het doodzonde dat de sfeer bij ooit gezellige restaurants wordt bepaald door de gestreste thuisbezorg-dynamiek.

Schone taak

Er ligt een schone taak voor de thuisbezorg-organisaties om adequate oplossingen te bedenken, hoe thuisbestellers optimaal bediend kunnen worden en dat tegelijk de gasten in het restaurant in de sfeer van het restaurant kunnen vertoeven. Dan hoeven vele gasten en mijzelf zich niet van te voren thuis bezorgd te maken met de vraag: ‘die gezellige trattoria heeft toch hopelijk geen bezorgservice, hè’.

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *