Gastvrij zijn. Vind u dat ook zo'n onzin? satisfactie tevreden model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid oogcontact lachen

Gastvrij zijn. Vindt u dat ook zo’n onzin?

Stel je bent een heel goede kok. Of je maakt als bedrijf topproducten. Of je hebt een hotel dat van alle gemakken is voorzien. Waarom is het dan zo belangrijk dat we daarnaast ook nog gastvrijheid bieden?

Aandacht

Een van de primaire behoeften van de mens is aandacht. Wij kunnen niet zonder. Eventjes misschien, maar niet voor lang. Mijn moeder vergelijkt het altijd met haar plantjes. Iedere plant heeft aandacht nodig. Iedere plant op z’n eigen manier. De ene heeft iets meer water nodig dan de ander. De ene moet hoognodig nieuwe aarde, de ander kan nog even wachten. Krijgt een plant niet de juiste aandacht, zegt mijn moeder, dan groeien ze een kant op die je niet wilt, of erger, ze gaan dood.

Niets is fijner als dat gasten, klanten, passagiers of bezoekers aan uw bedrijf verbonden willen blijven.

Hetzelfde bij de mens

Als mensen geen of weinig aandacht krijgen, dan gaan ze ander gedrag vertonen. De een trekt zich terug. De ander laat extra van zich gelden. De persoon die z’n auto met veel gebulder de sporen geeft, vraagt om aandacht. Positief of negatief, maakt niet uit. Want aandacht is aandacht.

Bevestiging nodig

De mens heeft bevestiging nodig. Privé en zakelijk. Doe ik het goed? Zie ik er goed uit? Hoor ik er bij? Heb ik de juiste keuze gemaakt? Neem alleen al het checken van likes en retweets op Facebook, Twitter en Instagram. Dat heeft allemaal te maken met het krijgen van aandacht en bevestiging. Sommige mensen hebben aan één bevestiging voldoende, anderen vragen soms wel drie keer om een bevestiging. En bij social media gaat het veelal om duizendtallen aan bevestiging. Het ene is niet beter dan het andere, het geeft aan dat mensen verschillend zijn. Hoe fijn vindt een gast het als hij bevestigd wordt in zijn of haar keuze? Of als een klant een online aankoop doet en zich laat leiden door het bestelproces dat aangeeft wat ‘de beste keuze is’. De klant klikt het aan en bevestigd voor zichzelf dat hij of zij een goede keuze maakt.

Satisfactie

In de psychologie wordt de term ‘korte termijn satisfactie’ gebruikt voor mensen die kort tevreden over iets zijn en voortdurend op zoek zijn naar een nieuwe satisfactie. Iedere keer weer. Het is eigenlijk een nagenoeg constante staat van ontevreden zijn met korte pieken van tevredenheid. De duur van die satisfacties worden steeds korter en men wordt steeds sneller ontevreden.

Optimaal tevreden

In boven beschreven voorbeeld gaat het om het constant kopen om maar tevreden te zijn. Omdat die drang er constant is. Maar echte tevredenheid komt bij de mens van binnen uit. En dat is een gevoel van ongekende luxe en staat los van financiële rijkdom. Wij Nederlanders durven de term tevreden niet makkelijk de gebruiken. Want het geeft aan dat we niets meer te wensen of niets meer te doen hebben. Hoe tevreden kunnen mensen zijn tijdens een vakantie, terwijl zij genieten van een eenvoudige maaltijd met mooie producten in een eenvoudige omgeving waar alles lijkt te kloppen. Het gevoel van: we hebben te eten, we hebben een dak boven ons hoofd, we zijn gezond en we hebben elkaar. Wat wil je nog meer? Het gaat om het pure genieten, van de pure dingen des levens. Met datgene wat je hebt. Zo beland je in een staat van totale satisfactie.

Daarom gastvrij zijn

Met gastvrij zijn breng je de mens in een staat van optimale tevredenheid. Hij of zij voelt zich veilig, prettig, gezien en wordt bevestigd dat het goed is. Vanuit dat magische gevoel van tevredenheid van binnenuit willen mensen alleen maar meer. Want het gevoel van optimale tevredenheid werkt verslavend.

En niets is fijner als dat gasten, klanten, passagiers of bezoekers aan uw bedrijf verbonden willen blijven. Wij noemen dat ‘The Connect Effect’. En dat is ook wat wij uw bedrijf gunnen.

(The Connect Effect is een onderdeel van het Model van Aandacht. Dé methodiek waarmee u succesvolle relaties bouwt met uw gasten, klanten, passagiers of bezoekers. Voor meer informatie, een presentatie of masterclass hierover, neem contact met mij op. Ik hoor u graag)

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

2 antwoorden
  1. k.beck
    k.beck zegt:

    Al jaren werkzaam bij het onderwijs!!!!!!!!!!!!!!!! gebruik uw nieuwsbrieven als voorbeelden van.

    Het geeft af en toe de heftigste discussies!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Stel ik de vraag tussen serviceverlening en slaafs dan is er veel onbegrip, wellicht voor u een item om nader toe te lichten.

    In ieder geval u slaat de spijker altijd op de kop.

    dank

    k.beck

    Beantwoorden
    • Robert Bosma
      Robert Bosma zegt:

      Geachte mevrouw of heer Beck,

      Hartelijk dank voor uw reactie en het mooie compliment. U slaat ook de spijker op z’n kop. Gastvrij zijn en service verlenen staan ver weg van slaafs zijn. Het zijn juist de professionals met een sterke persoonlijkheid en stevig in hun schoenen staan die gastvrij zijn en het verlenen van service op een goede wijze kunnen uitdragen. Ik wil daar op de school waar u werkzaam bent met alle plezier een presentatie over geven.

      Met gastvrije groet,
      Robert Bosma

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *