Doelen stellen? Haal ze dichtbij. doel model van aandacht gastvrijheid gasten gastvrij zijn gastvrijheid service kwaliteit aandacht veiligheid vertrouwen the connect effect Mind Your Guest Robert Bosma training hospitality klantvriendelijkheid

Doelen stellen? Haal ze dichtbij.

Bij iedere strategie wordt wel gevraagd wat is het doel? Of wat is de doelstelling? Vaak is dat ‘iets’ dat ver weg ligt, zo ver weg zelfs, dat het bijna ‘ver van je bed’ wordt. Met als resultaat dat het strategie-rapport met de omschreven doelstelling ergens in een la beland. Want de waan van de dag heeft het behalen van het doel alweer ingehaald.

Stap-voor-stap-doelen zijn overzichtelijk en kun je ook behalen.

Hardlopen

Ruim 15 jaar geleden ben ik begonnen met hardlopen. Niet omdat ik het leuk vond, maar omdat ik vond dat ik aandacht moest besteden aan mijn lijf, conditie en de teveel aan kilo’s. De strateeg in mij had vanzelfsprekend een doel. Ik wilde de halve marathon kunnen lopen. De ervaren eigenaar (Herman) van de hardloopwinkel, een nuchtere Tukker, praatte mij dit doel uit mijn hoofd, om uiteindelijk stap voor stap toch mijn doel te halen. Maar dat wist ik toen nog niet.

Stap voor stap

Herman vertrouwde mij toe, als jij nog nooit hardgelopen hebt en je doet je eerste meters dribbelen dan zal je ervaren dat die halve marathon in jouw gedachten onhaalbaar is. “Want dat doel is nu veel te ver weg, vanaf het punt waar jij nu staat”, zei hij. “Ervaar iedere keer als je hardloopt dat je steeds een stukje verder komt. Misschien een paar meter. Dat zijn de winstpakkers! Geniet daarvan. En loop zo stap voor stap je kilometers bijelkaar. In je eigen tempo. Want het plezier van lopen is het lopen. Met andere woorden loop niet uit je comfortzone want dan verlies je je motivatie. Kom niet thuis te zitten met een blessure, wat dat is een reden om direct met het lopen te stoppen. Zorg dat jij tijdens het lopen ‘in control’ blijft. En heb vooral veel plezier.”

Groeien

Toen ik 12 jaar was wilde ik graag 16 jaar zijn. Kon ik dat bereiken van het een op het andere jaar? Nee, natuurlijk niet. Ieder jaar erbij was een stap. En de stappen naar ieder volgend jaar had ik hard nodig. In een bedrijf is het niet veel anders. Je blijft gemotiveerd door de doelen die je haalt en het feestje dat je daarna viert. Stap-voor-stap-doelen zijn overzichtelijk en kun je ook behalen. Een doel dat ver in het verschiet ligt is abstract. En als je even in een minder goede flow zit, kan het zijn dat het grote doel steeds verder van je af komt te liggen, met als uitkomst dat je het doel laat voor wat het is.

Winnen begint bij beginnen!

Welke eerstvolgende bereikbare stap kun je nu zetten om je eerste doel te halen? Mijn eerste stappen bij het hardlopen waren het kopen van goede hardloopschoenen, -kleding en het ontvangen van een beginners-loop-schema. Inmiddels heb ik al tientallen halve marathons gelopen, met heel veel passie en plezier. Nagenoeg zonder blessures. In het bedrijfsleven werkt dat precies hetzelfde. Winnen, begint bij beginnen!

Met gastvrije groet,
Robert Bosma

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *